lördag 10 november 2012

Vi flydde det tråkiga höstvädret och drog en vecka till Turkiet. Där levde vi i lyx på ett 5-stjärnigt hotell och hade det bra. Men istället för att bara koppla av och bara vräka sig i denna lyx kände jag... skam, eller... ja, vad ska jag kalla det? Strax utanför hotellet fanns ju de människor som hade trasiga kläder och kanske inte mat för dagen. (Vi såg dem från hotellbalkongen). En dag hälsade vi på några bönder uppe i bergen. Det var en fantastisk upplevelse, intressant att se hur de levde. De var fattiga, arbetade hårt och ägde inte mycket, men de var så stolta över det som de hade. En kvinna visade stolt upp sin ko och sin åsna. Hon hade dem i källaren i sitt (ruckliga) hus. Jag önskar att jag också kan vara stolt över det jag har, och kunna sluta vara så "västerländsk" (att ständigt vilja ha nytt, fast jag redan har saker i överflöd).

En sak som jag har i överflöd är bl.a. bh:ar. (Jag har ju andra saker i överflöd också... för jag är ju så västerländsk...). Problemet nu med mina bh:ar är att tvättpåsen gick sönder för ett bra tag sedan, därför har de bh:ar som ska tvättas samlats på hög i tvättstugan och nu börjar det snart bli kris i lådan. Att köpa en ny tvättpåse kan väl inte vara så svårt, men alltid när jag är ute i klädaffärerna glömmer jag bort det, det finns ju så mycket annat som lockar.

Ikväll när jag skulle starta en tvättmaskin med vittvätt kom jag att tänka på tvättpåsen igen... som jag inte har. Jag måste ju tvätta... fram med symaskinen först! Jag rotade fram ett par spetsgardiner som jag har liggandes (från loppis såklart) och så var skapandet igång. I en ganska viktig del av skapandet fick jag hjärnsläpp, för jag valde ett rött band. Det var ju dumt, kom på det efteråt. Jag vill ju inte att alla mina bh:ar blir ljusrosa. Men nu har jag kommit på idén iallafall, det får bli en ny tvättpåse imorgon med vita band, och tvätten får vänta med att tvättas till imorgon. Tvättpåsen som jag har sytt kan jag ju ha till nåt annat, kanske sminkväska när jag ska ut och resa nästa gång :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar